Adobe a stricat Cool Edit Pro

     A fost o data ca niciodata un soft extraordinar de la Sintrillium numit Cool Edit Pro. Acesta era un soft de editare audio tip multitrack, ce permitea chiar si incepatorilor sa-l utilizeze fara prea mult efort pentru diverse operatiuni, de la cele mai simple pana la operatiuni mai complexe. 

     Cool Edit Pro avea o interfata facila si intuitiva, permitand fie editarea unui singur audio track fie mixajul audio in modul multitrack unde doua sau mai multe trackuri audio puteau fi mixate nu inainte de a executa reglaje simple sau chiar a aplica efecte audio pe fiecare track. Modul multitrack permitea inregistrarea astfel ca oricine putea sa-si mixeze vocea pe un negativ fara cine stie ce efort. In plus Cool Edit Pro suporta efecte stand-alone tip direct x pe langa cele deja incluse in software. Toate butoanele erau simple si accesibile, exista cate un fx-rack pentru fiecare track in parte utilizatorii putand customiza chiar si culorile programului dupa preferinte. 

     Dar cum toate lucrurile bune trebuie sa aiba un sfarsit, in povestea noastra a aparut vrajitoarea cea rea si nesatula numita Adobe. Cum Adobe n-avea destule programe s-a gandit sa achizitioneze Cool Edit Pro si sa-l transforme in Adobe Audition. 

     Primul lucru care i-a interesat a fost sa schimbe interfata. Nu era, desigur, foarte...profesionista. Mai intai nu le-a convenit sliderele de volum si le-a transformat in butoane. Apoi nu le-a convenit culorile butoanelor din multitrack. Erau prea intense asa ca le-au transformat in niste nuante pastel foarte sterse. In cele din urma s-au gandit ca utilizatorii n-ar trebui sa poata schimba interfata in ce culoare vor ei si atunci au decis ca nuantele de gri sunt cele mai bune. In varianta cea mai noua a Adobe Audition chiar exista o schema de culoare numita adobe gray. Genii, ce pot spune.

     Interfata era doar inceputul asa ca au trecut la modificari mai drastice. In binecunoscutul spirit Adobe, de ce sa nu complici ceva simplu daca poti?

     Asa ca au scos fx-rack-ul din modul multitrack de la fiecare track audio si au creat o singura fereastra pentru efectele speciale astfel ca eu unul n-am reusit inca sa-mi dau seama cum anume aplic efecte diferite pentru track-uri diferite. E logic ca se poate doar ca "simplu" nu pare sa fie un concept cu care Adobe sa convietuiasca prea bine. (vezi finalul articolului, am reusit sa-mi dau intr-un final seama cum merge jucarica).

     Urmatorul pas a fost sa scoata toolbar-urile. Da de ce sa ai acces la diversele optiuni cu un singur click cand poti da doua sau mai multe? Exista in Cool Edit Pro o optiune de stergere audio de exemplu care putea fi accesata printr-un buton aflat pe unul din toolbar-uri. Dupa ce Adobe a preluat programul si a sters toolbarurile, optiunea putea fi desigur accesata din meniu si au denumit-o "mute". Asta era in Audition 3. Dupa o vreme s-au plictisit si o data cu aparitia CS 5 au redenumit optiunea in "Silence". Ma intreb daca se plictisesc si de asta daca o s-o numeasca "STFU".

     Ei si daca tot am pomenit de CS, cred ca v-ati dat seama ca Adobe are o fixatie pe tema asta asa ca dupa o vreme li s-a parut ca "doar" Adobe Audition nu suna destul de profesional asa ca au adaugat si CS la urma. CS inseamna creative suite insa sincer vorbind nu vad unde e "suite". Inteleg ca la un moment dat softul venea la pachet cu un altul numit Soundbooth. Din ce am citit insa, s-au plictisit si de asta si s-a cam terminat cu "suite". Unde mai pui ca si start-up screen-ul a fost modificat sa semene celui de la Photoshop. 

     Si ca veni vorba de Photoshop, e clar ca Adobe are o obsesie si cu asta. Uitandu-ma eu prin optiunile Audition CS 5, ce-mi vad ochii? Doua optiune numite "Paintbrush selection" si "Spot healing brush". Paintbrush si healing brush in audio? oookkeeeyy. Stiti voi...fiecare cu pasaricile lui.

     Daca microsoft a renuntat la suportul pentru fisierele gif, de ce n-ar renunta si Audition la suportul pentru wma. Zis si facut. Doar nu e ca si cum ar fi unul dintre cele mai raspandite formate audio. 

     O alta schimbare foarte proasta s-a petrecut cu multitrack-ul. In Cool Edit Pro, atunci cand inregistram in multitrack, aveam posibilitatea de a inregistra pur si simplu peste track-ul deja initiat. Acum Audition deschide cate un nou track de fiecare data cand apesi record, asa ca te trezesti cu ele una peste alta. Au facut imposibila pana si mutarea unui track. (vezi poza) Daca inainte puteai muta trackurile mai sus sau mai jos, sa le avansezi sau sa le devansezi cu un simplu click and drag, Adobe s-a gandit ca poate vrei sa mai faci si alte lucruri asa ca acum te intreaba de fiecare data daca vrei sa muti track-ul, sau poate vrei sa-l copiezi sau ...poate vrei sa spargi monitorul!

    Am incercat atat Adobe 3 cat si versiunea mai noua CS 5. Am constatat cu stupoare si insatisfactie ca in CS5 vocea inregistrata pur si simplu nu e in sync cu negativul si trebuie intotdeauna sa o devansez cu cateva secunde ceea ce e un inconvenient major pe care nici macar nu-l inteleg. 

     Tot in multitrack aveai optiunea "mix down to file - selected tracks". Trackurile se selectau cu mouse-ul si cu butonul Ctrl pentru selectie multipla si puteau fi mixate dupa dorinta. Adobe a renuntat la optiunea "selected tracks" inlocuind-o cu "time selection" care desigur ca habar nu am ce vrea sa insemne si nu face acelasi lucru. Asa ca trebuie sa dau mute la restul trackurilor pe care nu vreau sa le adaug mix-ului final si sa selectez "mix down entire session". Buna treaba si asta, doar n-am vrea sa dea faliment producatorii de pastile pentru dureri de cap. 

     Desigur ca Adobe a facut si unele lucruri bune, menite sa ofere niste optiuni si profesionistilor. Astfel ca au facut un mic upgrade efectelor audio deja incluse in software, au adaugat optiuni audio pentru diverse scenarii cum ar fi prezenta ASIO sau a diverselor variante de lucru mai putin accesibile unui user obisnuit. Insa n-am inteles ce-au avut cu accesibilitatea si cu facilitatile pe care le oferea Cool Edit Pro, cu usurinta cu care oricine putea accesa diversele optiuni. Nu cred ca a fi profesionist inseamna sa fii nevoit sa te confrunti cu o interfata complicata si disfunctionala asa cum au imaginat-o cei de la Adobe nu doar in cazul Audition ci mai ales in cazul Photoshop. 

     In primul rand ma depaseste si dezamageste de ce inregistrarea e defazata in Audition CS5. Interfata imi creeaza un puternic discomfort vizual pentru ca in incercarea lor de a multiplica optiunile au reusit sa ofere cele mai puchinoase butoane si slidere posibile. De altfel probabil motivul pentru care au scos si toolbarurile, ca sa faca loc. Sfatul meu pentru incepatori e sa mearga pe mana Cool Edit Pro pana se obisnuiesc si abia apoi sa incerce Audition 3, poate ca pana la urma varianta Creative Suite va mai face unele bug-fix-uri necesare.

     Mai jos aveti in ordine print screen-uri cu Cool Edit Pro, Audition 3 si Audition CS 5 5. Se poate vedea ca, desi atat audition 3 si 5 permit editarea culorilor graficului ce reprezinta partea audio, restul ramane doar in nuante de gri, diversele scheme de culoare schimband doar waveform colors. Audition CS ofera totusi un classic workspace, care face interfata un pic mai asemanatoare vechiului sistem. Umbland dupa print screen-uri m-am prins in sfarsit cum functioneaza partea de fx-rack. Daca in cool edit fiecare track din multitrack view avea propriul buton pentru efecte, in Audition exista un singur panel care isi schimba destinatia prin simpla selectare cu mouse-ul a track-ului dorit de alaturi. Am tras astfel concluzia ca e singurul feature avantajos creat in noua interfata. Insa nu e nici pe departe intuitiv.



Leave a comment


Click here to log in if you already have an account on this site.
Your email address will not be revealed on this site.

Your URL will be displayed.
Rate this article
BadExcellent
(Set cookies so I don't need to fill out my details next time)
(Allow users to contact me through a message form -- Your email will not be revealed!)

  • PREVIEW Comment from:
    @